fredag 13. januar 2012

Skulle jeg latt være å intervjue Sandra? (bidrag i ny bok)

Kanskje skulle jeg ikke ha intervjuet Sandra? Sandra var 11 år. Hun fortalte at hun ble ertet på skolen fordi hun fikk hjelp fra en kristen organisasjon – enda, som hun påpekte, det gjorde hun jo ikke. Sannheten er at det var Lena, moren til Sandra, som fikk hjelp derfra. Hun fikk ting som Sandra kunne bruke. Og ut fra det Sandra fortalte, var det tydelig at informasjon om dette nådde fram til Sandras venner på skolen. Det hjalp ikke at Sandra hadde det samme som de andre, alle visste likevel at Sandra ikke var som alle andre.

Samtalen med Sandra lærte meg om barnefattigdom, men samtidig må jeg stille meg det ubehagelige spørsmålet om hvilke kostnader min læring påførte Sandra.


Boken finnes her: Gyldendal-Akademisk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar