søndag 2. november 2014

En historisk parallell til den norske debatten om elbilen

Filmen Who killed the electric car er en fascinerende historisk parallell til dagens debatt.  Denne filmen er verdt å se for de som tror at den norske debatten om elektriske biler handler om at velstående får fine biler subsidiert av fellesskapet. 

Dette er historien om hvordan General Motors skapte en moderne elektrisk bil - EV1- for deretter å fjerne den fra veiene. De fjernet den fordi den var en suksess! En suksess som ikke ga de samme inntektene som de hadde fra sine fossildrevne biler. Den ble laget fordi California innførte krav om at alle bilprodusenter som ville selge biler måtte ha elektriske biler i sin portefølge. Sammen med oljeselskapene presset de California til å endre sitt lovverk. De lykkes med å endre denne politikken. Siden alle bilene ble levert på leasingkontrakter fjernet GM deretter bilene ved å nekte kundene å fornye kontraktene. Alle bilene ble fjernet og destruert. 
General Motors EV1

Ironisk nok skjedde det samme med General Motors også. De gikk konkurs under finanskrisen. Men gjenoppsto basert på statlige lån. Lån som ble drevet frem av politikere støttet av oljeindustrien. Og underveis mens GM inndro alle sine biler lanserte de brenselcellebiler som skulle gå på hydrogen som fremtiden. Som straks ville være her. Hørt den før? Selvfølgelig har du det. Et av kortene som alltid brukes mot den elektriske bilen.

Elbil-entusiaster prøvde å stoppe ødeleggelsen av EV1
Filmen skal ha inspirert Elon Musk til å lage sin plan for en masseprodusert billig elektrisk bil med lang rekkevidde. Den planen publiserte han på Teslas blogg i 2006, samme år som denne filmen kom ut. Som vi vet er Model S en del av den planen, Model S skal gi ham finansielle muskler til å bygge vår tids T Ford og den kommer i 2017 (pluss to tesla uker).
Alle EV1 ble destruert unntatt noen få gitt til museer,
 men på disse ble den elektriske drivlinjen fjernet

Om altså ikke resten av bilindustrien støttet av oljeselskapene greier å stoppe ham. Jeg er sikker på at en rekke norske informasjonsselskaper a la First House tjener gode penger på den kampen de fører. Det blir spennende å følge norske politikere fremover. Det er ikke bare ovenfor Kina de må vise at de har ryggrad.

Link til filmen










Postscript:

Her er en artikkel om forholdet mellom Tesla og resten av bilindustrien. Den viser hvilken reell fare det er for at hele industrien slik vi kjenner den i dag går på samme smellen som i sin tid ødela Kodak. Og her er en artikkel om hvordan økonomene så smått begynner å forstå hva som skjer. Og enda en artikkel som viser at de tyske bilgigantene Mercedes og BMW virkelig står i fare for å gjøre akkurat det samme som Kodak. Og til det får de god hjelp av Europas politikere. Helt til slutt en artikkel som ikke handler om elbiler i det hele tatt. Artikkelen handler i stedet om FNs klimapanel og hvilke katastrofale konsekvenser det får om ikke vi stopper de menneskeskapte klimagassutslippene. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar