lørdag 1. oktober 2011

Apple og jula (fra 6. desember 2010)

 Snart er det jul. Minstejenta ønsker seg IPOD. Størstejenta ønsker seg IPAD. Og det mumles på soveværelse om hva prisen egentlig er på IPHONE. Nei, jeg skal ikke komme med noen oppdatering om familielivet. Dette dreier seg om APPLE og jula.

Året var 1990. Høyskoledata gjorde det umulige. De skapte merverdi på Blindern. Mens Microsoft forsatt var MS DOS og ikke riktig hadde fått til noe grafisk, tok Høyskoledata astronomiske priser for EPLENE sine: MAC. Vi som ikke blakka oss på de stilige hvite boksene med eplelogoen nøyde oss med Word Perfect 4.2 på maskiner som kostet en brøkdel: IBM-kloner. Grå kjedelige bokser. Du kunne bygge dem selv. Bare de ble ble bygd etter standarden satt av operativsystemet MS DOS.

Ti år seinere skulle jeg hjelpe svigerinna mi. Hennes APPLE hadde defekt modem. Det var da vi fikk internett over telefonlinja. Nå er det omvendt. MACWORLD (høyskoledata var liksom sååå nittende århundre) skulle ha nøyaktig ti ganger så mye for det som et tilsvarende modem for en pc kostet. Og det var ikke snakk om at jeg kunne montere det for henne selv. Og dermed spare noen kroner.

Omtrent på den tiden oppdaget jeg MP3 og fildelingstjenesten Napster. Vidunderlige nye verden. Ti CDer fikk plass på én. Og enda viktigere; musikken ble lett å dele med andre over den smale telefonlinja vi fikk internett på. Til slutt tror jeg jeg hadde alle tenkelige og utenkelige opptak gjort av Bruce Springsteens konserter over hele verden. Bootlegs ble aldri det samme igjen. Jeg fikk min første MP3spiller. All verdens musikk strømmet inn på min pc og ble plassert i en liten fyrstikkeske av en musikkavspiller. Bare synd at spilleren spiste batterier. Men nå er det som om vi har glemt det åpne filformatet MP3. Min datter vil ikke ha noen MP3spiller. Aller øverst på hennes ønskeliste har hun skrevet IPOD. Griselekre designsmykker som spiller APPLEs eget lukkede filformat og som binder henne til APPLEs musikkbutikk. Og det stopper ikke der.

Nå lager alle norske mediehus en lesebrettversjon av sin avis. VG er alt klare, Nordlys også. Dessverre vil ikke VGs lesebrettavis være mulig å lese av avislesere som velger Samsungs lesebrett. De norske lesebrettavisene vil alle være skreddersydd for IPAD. Samsungs lesebrett bygger på det åpne operativsystemet Android. Flere andre produsenter har lovet lesebrett med Android. IPAD er APPLE. Ingen andre produsenter vil noen gang få tilgang til å bruke APPLEs operativsystem. Og det er det systemet våre aviser tar hensyn til når de lager sine lesebrettversjoner. IPAD vil enda en gang gjøre det APPLE alltid har vært gode på. IPAD vil binde brukerne til seg slik at det eneste valget de til slutt har igjen er å velge mellom fortsatt å bruke IPAD eller å la det være. Slik skapes avhengighet. APPLE er teknologibedriftenes beste forsøk på å skape heroin – uten å måtte gå veien om opium. Og det er norske aviser med på.

Ingen kan hindre norske aviser fra å gjøre sine lesebrettaviser til IPADprodukter. Mye verre er det at jeg ikke kan gjøre noe med minstejenta mi heller. Hun kommer til å få sin IPOD. Snart er det jul.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar