mandag 3. oktober 2011

Kåseri, forskerkafé, Kafé-K, Porsgrunn, 28 sept. 2011


Gangstere i Grenland. Det er tittelen på mitt innlegg. Og den tittelen var ikke min ide. Men den sitter godt og jeg takket straks ja da jeg fikk forespørsel om å si noe på tema. Jeg sa ja, enda jeg aldri har møtt en eneste Gangster i Grenland.
Jeg husker godt første gang jeg møtte en ung mann som fortalte meg at han var Gangster. Han sa det slik. “Geir, du sitter nå ovenfor en Gangster.” Det er fjorten år siden. Seinhøsten 1997. Uttalelsen kom som lyn fra klar himmel. Det er derfor jeg husker det så godt. Jeg er sosialantropolog. Sånne som meg skal jo egentlig være i jungelen og studere slektskapssystemer og hagebruk blant regnskogsfolk. Det har ikke jeg fått til. (Ikke ennå.) Men dette var like spennende. Jeg satt foran en lys levende Gangster.
Hvorfor er det så spennende med Gangstere, egentlig?
Les hele foredraget her: Foredraget Gangstere i Grenland (pdf-fil)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar